vrijdag 22 april 2016

Borduursels van achteren

Gister avond maakte mijn hart een sprongetje bij het zien van werk van de nieuwe expositie van Rob Scholte.
'Museum de Fundatie toont de ‘Embroidery Showvan Rob Scholte'
Ik ben niet echt fan hoor van Rob Scholte. Maar wat hij nu heeft verzameld,  dat haf ik willen verzamelen en samenstellen.

Hij heeft sinds 2005 geborduurde schilderijen verzameld en deze binnenste buiten laten inlijsten.  Echt waar!!
Ik verzamel ook al jaren borduurwerken, gebruik ze soms in tassen of voor Ipad hoezen.
Maar waar ik ook altijd heel erg van geniet is de achterkant. Ja echt waar!
De achterkant bestaat namelijk uit de achterkanten van de borduursteek en.......alle afgehechte draadjes. En dat doet iedere borduurster op haar eigen manier. 
De achterkanten van de borduurwerk zien er rommeliger, expressiever uit.
Je ziet precies wat het is, maar het is spannender.

Wat ik het allermooiste vond aan de beelden die ik van zijn tentoonstelling zag waren de series van dezelfde geborduurde afbeeldingen. Ze verschilden van elkaar maar vormden  een geheel.

Als voorbeeld twee foto's van een geborduurd hertje.  De voorkant én de achterkant!

3 opmerkingen: